Geestelijke bevrijding en herstel voor Maarten

Copyright: Jan A. Baaijens, pastorale hulpverlening.

Mijn ervaringen met Maarten

In dit artikel wil ik mijn persoonlijke ervaringen met Maarten doorgeven. Daarbij geeft hij zijn getuigenis. We willen zodoende zijn geestelijke strijd en bevrijding delen. Hierbij zien we de rijke genade van God en de overwinnende kracht van Jezus Christus schitteren in het leven van een emotioneel beschadigde en occult gebonden jongeman. Jezus is de Heiland: de Redder, Bevrijder en Heler.

Laat je door dit levensverhaal bemoedigen en aanmoedigen

om je geluk en herstel te zoeken bij de grote Bevrijder!

Maarten heeft veel afwijzing en geestelijke pijn meegemaakt vanaf zijn kinderjaren, en is gepest op school. Hij raakte ernstig emotioneel  en geestelijk beschadigd door de voortdurende afwijzing en mishandeling. Hij voelde zich bij tijden wanhopig en werd gekweld door dwanggedachten. Hij heeft daarbij meerdere malen een vloek over zichzelf uitgesproken, door te zeggen dat hij dood wilde en zelfmoord zou gaan plegen.

Hij kreeg zelfmoordgedachten en heeft vanaf zijn negende jaar een aantal pogingen gedaan. Daarbij raakte hij zelfs een keer in coma. Het is een wonder dat hij het heeft overleefd. Maarten vertelt ons : ‘Ik ging steeds meer vluchten in zelfmoordpogingen en zelfpijniging. Ik had ontdekt dat ‘het mezelf pijn doen’ de innerlijke pijn verzachte.’

‘Door mezelf pijn te doen,

verzachte ik mijn innerlijke pijn’

Al jong keerde hij zich tegen het hypercalvinistische leersysteem, waaronder hij verkeerde. Zijn gevoelens van hopeloosheid werden daardoor gevoed, omdat hij had gemerkt dat zijn gebeden niet werden verhoord. Hij geeft aan: ‘Ik leerde daar in de kerk dat het een uitzondering is als je tot geloof komt. Ik dacht op den duur, dat het toch allemaal door God was bepaald, en dat ik maar af moest wachten.’ Hij gaat verder:

‘Zo kwam de gedachte bij me: ik hoef niet te bidden, want als de Heere het wil, word ik toch wel bekeerd’

Toen gaf hij zich bewust over aan de duivel. Hij verklaart: ‘Ik zocht rust, liefde en vrede, maar waar ik het ook zocht, ik vond het niet. Het was zo erg dat ik de duivel aanbad en niet meer naar de kerk ging. Ik was atheïst geworden.’

‘Ik kwam in de pubertijd en ontspoorde steeds meer in een wereld van drank, drugs, enz.  Ik kon niet met geld omgaan. Ik kon niet genieten van iets. Ik wist niet wat liefde was.’

Hij verhaalt ons verder: ‘Ik werd zó verbitterd, en dacht: als er een God bestaat, dan zal hij dit toch niet toelaten? Ik zocht steeds meer naar rust in drugs (5 gram wiet per dag) en drank. Op het laatst dronk ik rond de veertig flesjes per dag.’

‘Ik zocht steeds meer naar rust in drugs en drank, aanbad de duivel, was een atheïst en vloeker’

Hij was verslaafd aan roken, alcohol en drugs (en is nog steeds verslavingsgevoelig, zodat hij blijvend waakzaam moet zijn).

Geloof en herstel

Op 22-jarige leeftijd is hij tot geloof gekomen. Intussen heeft hij al veel herstel ondervonden. Hij houdt van Jezus, leest volop in zijn Bijbel, bezoekt de diensten in de gemeente, en zoekt naar de leiding en de eer van God. In het gebed mag hij ook rust vinden in het contact met zijn Heiland en Koning.

Maarten en ik zijn geestelijke buddy’s geworden. Ik ben zelf gelukkig getrouwd, en we hebben zes kinderen boven de twintig. Maarten is eigenlijk bij ons gezin gaan horen. Hij heeft daar de vriendschap en liefde van de gezinsleden ontvangen, die hij vanaf zijn kinderjaren heeft gemist. Hij heeft zelfs een aantal maanden bij ons thuis ingewoond. Nog steeds komt hij veel bij ons.

Geestelijke gebondenheid en belasting na bekering

Maarten heeft na zijn eerste bekering nog volop te maken gehad met geestelijke aanvallen, belasting en gebondenheid. We hebben al veel mogen leren in de wonderlijke weg die de Heere hierin met ons is gegaan.

Het is een langdurig proces van herstel en begeleiding geworden

Als buddy’s delen we veel met elkaar. We hebben samen Bijbelstudie gedaan, gebeden, en gezocht verder herstel. Hij is lid van een Bijbelgetrouwe, missionaire Hervormde gemeente.

Een wonderlijk herstel

Binnen een jaar is hij hersteld van de diagnoses borderline, burn-out en depressiviteit, waarvoor hij in psychiatrische hulp kreeg, met de nodige medicijnen. Hij was voor 80% was afgekeurd. Inmiddels kan hij weer volledig werken en heeft hij als zzp’er een eigen bedrijf in de bouw opgezet.

We zijn dankbaar en verwonderd over de leiding en het bevrijdend werk van de Heere in ons leven.

We hebben geleerd in het specifieke geestelijke problematiek van Maarten, dat een traject van geestelijke bevrijding en begeleiding meer kan doen dan een psychiatrische behandeling. Geloof, hoop en liefde stijgen uit boven de seculiere mogelijkheden, die handelen zonder de hulp en leiding van God. Dit pleit ook voor de christelijke psychiatrische hulpverlening!

Ernstige beschadigingen en geestelijke strijd

Op 12 november 2011 had ik tijdens een jongerenbijbelstudie voor het eerst contact met Maarten. Hij zat nog in de pijnverwerking van een ellendig verleden. Hij was vanuit een uiterst rechtse gemeente afkomstig, en ontving van huis uit al geen liefde. Door emotionele en geestelijke beschadigingen konden kwade machten binnen korte tijd hem geweldig overvallen. Daardoor ging hij zichzelf dwangmatig beschadigen, om een uitgang te vinden voor zijn innerlijke pijn.

In zijn jeugd raakte hij vervreemd van God en leefde hij een zondig leven.

Door de genade van God kwam hij door het lezen

van de Christenreis van John Bunyan tot inkeer 

Daarna verdiepte hij zich intens in de Bijbel. Hij heeft meerdere malen getuigd van de opzoekende liefde van de Heere, en wilde dicht bij Hem leven.

Er volgden al snel goede geestelijke, pastorale gesprekken. Hij deelde zijn emotionele beschadigingen en geestelijke problemen met mij. Maarten stond open voor hulp en gebed. Het was duidelijk dat hij bevrijding van demonische infiltratie nodig had. In de Naam van Jezus Christus is dat mogelijk! Hij wist zich door het geloof Zijn eigendom, maar de pijn en de boosaardige aanvallen waren hevig.

Helaas bleven de onheilen en geestelijke problemen

 hem achtervolgen

Je kunt er verderop in dit verslag meer over lezen, en ook over zijn geestelijke bevrijding. De heftige aanvallen van de kwade geesten probeerden hem tot verwoestende daden te brengen. Daarom kwam hij ook in de hulpverlening terecht.

Demonische aanvallen

We maakten een afspraak bij hem thuis. Al eerder op die avond werd ik tweemaal gebeld om vroeger te komen! Ik stapte zo snel mogelijk in mijn auto. Onderweg kwam het bekende lied ‘Heere der Heere, Koning der koningen’ in mijn hart. Ik voelde me hierbij rustig en zonder angst. Ik mocht zien op de machtige Heiland en op Zijn overwinnende kracht!

Maarten was die avond bezweken onder zwakte en duivelse aanvallen en was bezig zichzelf te pijnigen, terwijl de drie kennissen het zagen. Hij sloeg onder meer met zijn hoofd tegen een paal en wilde zichzelf wurgen.

Hij werd al jaren gekweld met dwanggedachten

 om zichzelf te beschadigen en te doden

Er ontstond een hevige gebedsworsteling

Een andere beschadigde jonge vrouw kon het niet aanzien en werd door emoties overmand. Ze was ook op de Bijbelstudie geweest en al langere tijd in twijfel en verdriet. De pijn uit het verleden vermengde zich met de heftige gebeurtenissen. Er werd gehuild en gebeden. Op het gebed van de andere jonge vrouw was er al een overwinning gekomen bij de gekwelde Maarten.

Toen ik arriveerde zag ik deze vier jonge mensen in het donker op de parkeerplaats dicht bij elkaar staan en omarmd bidden. Er was een hevige geestelijke strijd gaande! De auto waarmee ze waren aangekomen stond niet op de handrem en had de intens verdrietige vrouw ook nog licht beschadigd. Maarten bad inmiddels mee in de gebedsworsteling voor het behoud van deze jonge vrouw. Er was geen tijd te verliezen! Ik legde een hand op de nek van de jonge man en de verdrietige vrouw en sprak in de Naam van Jezus dat de boze machten moesten verdwijnen!

We ontvingen samen Bijbelteksten en woorden in onze gedachten en spraken ze biddend uit. Zodoende spraken we ook Psalm 23 hardop uit. De verdrietige vrouw sprak de woorden uit Joh.3:16 na: ‘Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een ieder die in Hem gelooft, niet zal verderven, maar het eeuwige leven zal hebben.’

Het was een wonderlijk moment, buiten in het donker. We hielden biddend en bemoedigend de handen op de gekwelde personen.

Daarna zijn we met z’n vieren naar binnen gegaan. We hebben daar verder samen gebeden, Gods Woord doorgegeven en gewezen op Jezus. Door Zijn striemen is er genezing.

Jezus heeft de duivel overwonnen en verdreven

Hij heeft ook de emotionele pijnen weggedragen

De geestelijk beschadigde vrouw wilde zelf dat we nog samen bleven bidden. Het is in zo’n situatie belangrijk dat er een andere vrouw bij is, die haar bemoedigend bijstaat. Dat gebeurde dan ook. Het was opmerkelijk dat haar stemgeluid steeds zachter werd, alsof ze wegviel. Verder werd er iemand gebeld voor professionele begeleiding, wat heel belangrijk is voor de rust en veiligheid van beschadigde mensen. De hulpverleenster kwam en heeft haar individuele begeleiding gegeven. Ze is daarna nog een poos bij ons geweest.

De verdrietige jonge vrouw stuurde ons via deze begeleidster nog een kort briefje met daarop de volgende woorden, zoals ik die herinner: ‘God heeft het gebed verhoord. Ik heb de rust gevonden. Ik heb de 666 uit mijn gedachten en mijn leven verwijderd.’

Het is voor mij duidelijk dat deze vrouw nog verdere professionele hulpverlening en begeleiding nodig heeft voor haar psychische problemen. Dit is dan ook verder via deze weg verlopen. Ik heb zelf contact gehouden met de jonge man. Hij werd daarvoor ook begeleid door een ouderling en een predikant uit zijn kerkelijke gemeente. Met hen heb ik hierover contact gehad.

We willen de Heere danken voor Zijn goedheid, leiding en hulp op die momenten van hevige strijd. Hij is een God van wonderen.

God is de Verhoorder van de gebeden

Hij geeft bevrijding op het gebed

Kwelgeesten van angst, twijfel, verdriet, boosheid en frustraties worden verdreven door de liefdevolle macht van Jezus Christus. Als we Hem biddend aan de mogen voorhouden, wil Hij Zich laten zien als de Overwinnaar in de geestelijke strijd! De wilskracht van emotioneel beschadigde mensen is vaak geknakt. Ik leerde bij deze heftige gebeurtenis dat je de wil niet moet forceren, zo van: ‘je moet nu geloven!’

Je moet bij emotioneel beschadigde mensen

 de wil niet forceren

Je moet ze biddend in de handen van de goede Herder leggen. Je kunt dit doen door ze voor te houden dat ze het zelf niet meer hoeven te doen. Ze hebben al genoeg verliezen geleden in de geestelijke strijd.

Geloven betekent letterlijk ‘je doen dragen’. In het Evangelie buigt de Heiland Zich tot je neer, met uitgebreide armen. Leg jezelf dan maar als een krachteloze neer in de liefdevolle handen van de Heiland. Geef je maar aan Hem over. Laat het maar aan je gebeuren. Een zwakke baby kan niet veel meer doen. Zo worden wij als een hulpeloos kind, dat troost en geborgenheid vindt.

Verder moet er in de wapenrusting stand worden gehouden tegen nieuwe aanvallen. De zwakke plekken hebben herstel en nieuwe kracht nodig. De duivelen of demonen zoeken de zwakke deurtjes op. De poorten waar ze eens door zijn binnengedrongen, moeten extra worden bewaakt. Daar is geestelijke oefening en ervaring in de strijd voor nodig.

Daarom moeten we biddend en wakend verder gaan, met het gelovig zien op Jezus. Hij is het Licht der wereld, Die de duisternis verdrijft. Hij spreekt nodigend tot ons: ‘Ik ben het Licht der wereld; wie Mij volgt, zal beslist niet in de duisternis wandelen, maar zal het licht van het leven hebben.’

Bevrijding van de demonische belasting

De toen 24-jarige Maarten was dus emotioneel beschadigd door mishandeling, langdurige afwijzing, en plagerijen op school, al vanaf zijn vroege jeugd. Hij heeft heel wat dwanggedachten en zelfmoordpogingen achter de rug. Hij heeft daarbij meerdere malen een vloek over zich uitgesproken door te zeggen dat hij dood wilde en zelfmoord zou gaan plegen.

Hij is op 22-jarige leeftijd tot geloof gekomen

De occulte aanvallen, boosheid, beschadigingen en dwanggedachten bleven hem in de jaren na zijn bekering echter nog steeds plagen. Kwade geesten infiltreerden in zijn gedachten en vielen hem aan door de zwakke deurtjes van zijn beschadigde emoties. Het blijkt dus ook bij hem dat specifieke demonen nog kunnen doordringen op deelgebieden van het innerlijke psychische leven van een gelovige. Een gelovige kan blijkbaar nog een geestelijke belasting of gebondenheid hebben, waarvoor bevrijding nodig is.

Een kind van God kan niet bezeten zijn van de duivel, omdat hij het eigendom is van Jezus Christus, terwijl de Heilige Geest in hem woont en werkt. Er kan wel sprake zijn van een belasting, door zwakke en beschadigde plekken en emoties, of van gebondenheid, door het vasthouden van zonden. Daarvoor is dan ook heling en bekering nodig. Dat ziet ook op het proces van de afsterving van de oude mens en de opstanding van de nieuwe mens in de gelovige (zie Zondag 33 van de Heidelbergse Catechismus). Over de strijd tussen de oude, vleselijke mens en de nieuwe, geestelijke mens in de gelovige wordt uitvoerig gesproken in het Woord van God.

Na mijn eerste contact met Maarten kreeg bij vlagen ernstig aanvallen te verduren. Het was duidelijk dat de demonen hem in verhevigde mate aanvielen. Deze aanvallen kwamen bij teleurstellingen door zijn ADHD snel via negatieve gevoelens binnen, zodat hij waanzinnige dingen bedacht en wilde uitvoeren.

Soms beukte hij met zijn hoofd tegen palen en zocht hij naar voorwerpen om zichzelf mee te kunnen wurgen.

Zo wilde hij in de week van zijn bevrijding nog een slang kopen om zich op te hangen. Gelukkig was de winkel op die maandag niet open. Later dreigde hij nog om zichzelf neer te schieten met zijn buks. Ik heb via de telefoon gezegd dat hij die buks aan iemand die toen bij hem was moest geven. Uiteindelijk heeft hij de buks verkocht.

Omdat de geestelijke problemen aanhielden voelde ik mij op 9 december 2011 gedrongen om gezamenlijk te zoeken naar een oplossing en te bidden in de Naam van Jezus.

Ik begreep dat hij een vloek over zichzelf had uitgesproken,

door steeds hardop te zeggen dat hij dood wilde

Hij heeft dan bewust gekozen voor de dood, ‘voor de oren van de demonen’. Het was nodig dat deze vloek zou worden verbroken en dat hij hardop zou kiezen voor het leven, zodat de boze machten dit duidelijk zouden weten.

Maarten moest Jezus weer als zijn Heere gaan belijden en zijn positie in Hem duidelijk maken aan de geestelijke machten. Dit heeft te maken met de woorden van Jezus in Matth. 10:32: ‘Ieder dan die Mij belijden zal voor de mensen, die zal Ik ook belijden voor Mijn Vader, Die in de hemelen is.’ In Luk.12:8 leert Hij ons: ‘En Ik zeg u: Ieder die Mij belijden zal voor de mensen, die zal ook de Zoon des mensen belijden voor de engelen van God.’

In de Naam van Jezus moet elke knie zich buigen. In Zijn Naam worden ook de boze machten onderworpen aan Hem. Dit heeft te maken met Zijn overwinning aan het kruis en Zijn verhoging door God. Satan en zijn demonen beseffen dit maar al te goed. We lezen in Filip.2:9-11: ‘Daarom heeft God Hem ook bovenmate verhoogd en heeft Hem een Naam geschonken boven alle naam, opdat in de Naam van Jezus zich zou buigen elke knie van hen die in de hemel, en die op aarde, en die onder de aarde zijn, en elke tong zou belijden dat Jezus Christus de Heere is, tot heerlijkheid van God de Vader.’

Ik besefte dus dat hij welbewust en openlijk moest gaan kiezen voor het leven. Dit is een wilsbesluit. Maarten moest zijn wil aanspreken. Ik werd hier ook bij bepaald door het verhaal over Karin, dat ik mij herinnerde uit het boek van Teun Stortenbeker van st. De Hoop. Dit verhaal heb ik ook verteld tijdens de sessie op 9 december bij mij thuis. Ik laat dit verhaal eerst volgen.

Hoe Karin tot licht kwam

Een jonge vrouw was eens bij st. De Hoop opgenomen. Ze wordt Karin genoemd in het boek ‘Als Jozef je zoon is’ van Teun Stortenbeker. Ze was christin en al goed geholpen. Ze kwam alleen nog vaak te laat bij het morgenontbijt. Toen een begeleidster haar in haar kamer opzocht, lag ze met haar hoofd onder de deken. Bij het openschuiven van het gordijn deed ze de deken nog meer over zich heen. Het was alsof ze bang was voor het licht. Tijdens het gesprek dat volgde vertelde ze eindelijk haar verhaal. Ze vertelde: ‘Als ik het ‘s morgens licht zie worden, krijg ik een akelig gevoel over me, ik heb een hekel aan de dag.’

Als kind had ze meegemaakt dat haar vader bij de overburen was doodgeschoten. Ze gaf te kennen: ‘Ik heb niet alleen een hekel aan de dag, maar aan het hele leven! Dat heb ik al vanaf mijn zevende jaar. Sinds de dag dat mijn vader werd vermoord.’ Toen het haar werd meegedeeld was ze naar de zolder gerend en onder haar deken gekropen. Ze zei: ‘Ik heb geschreeuwd en gehuild, en herhaalde voortdurend de woorden: ‘Ik wil niet meer leven, ik wil dood.’ Nu had ze nog een hekel aan het licht van de aanbrekende morgen.

De begeleidster heeft haar toen ‘een bevrijdingsgebed’ laten bidden

Karin heeft daarbij het verbond met de dood verbroken en bad met passie in haar stem: ‘Ik wil leven, Heer!’ Daarop werd ze bevrijd van de occulte belasting, en kon ze getuigen hoe God haar tot het licht had gebracht! Teun Stortenbeker schrijft erover: ‘Vanaf dat moment veranderde haar hele houding. Het was alsof ze toen pas tot leven kwam, en Karin is sindsdien een stralende christen, die graag aan anderen vertelt hoe Jezus haar van de duisternis in het licht heeft gebracht.’

Bevrijd door de Waarheid

Ik heb die bewuste avond van 9 december 2011 eerst een geestelijke vriend gebeld, om samen met hem voor de jongeman te bidden. Deze heeft het eerst in persoonlijk gebed gebracht. Hij kreeg die avond thuis heldere gedachten aangereikt vanuit het Nieuwe Testament, zoals uit de Efezebrief: over de positie van de gelovige. Hij moest leren om zich veilig te weten als gelovige, om de aanvallen van de boze machten te kunnen weerstaan.

We waren die avond bij mij thuis met vier personen aanwezig. Er was ook een vriendin bij. Na een gezamenlijk gebed hebben we Gods Woord laten spreken. Hij was misleid door de leugen, die door de waarheid moet worden ontmaskerd en verdreven. Jezus leert Zijn discipelen in Joh.8:31-32: ‘Als u in Mijn woord blijft, bent u werkelijk Mijn discipelen, en u zult de waarheid kennen, en de waarheid zal u vrijmaken.’ Jezus Zelf is ‘de Weg, de Waarheid en het Leven’ (zie Joh.14:5).

Jezus is de Weg, de Waarheid en het Leven

Hij bevrijdt ons van de misleiding en de leugen. Hij is het Licht der wereld, Die de duisternis verdrijft. Hij verklaart in Joh.8:36: ‘Als dan de Zoon u vrijgemaakt heeft, zult u werkelijk vrij zijn.’ Gelovigen dienen te staan in deze vrijheid. We lezen hierover in Gal.5:1: ‘Sta dan in de vrijheid waarmee Christus ons vrijgemaakt heeft, en laat u niet weer met een juk van slavernij belasten.’ Eigenlijk staat er vanuit het Grieks, dat je tot vrijheid bent bevrijdt.

In het bevrijdingspastoraat moeten we daarom ook sterk gericht zijn op de Bevrijder, Jezus Christus. Er moet een sterke verwachting van Hem zijn, dat Hij het zal doen en uitwerken in de gelovige. We steunen daarbij op Zijn Woord en beloften. Naar Zijn beloften is Hij in het midden als twee of drie in Zijn Naam samenkomen.

Jezus leert ons in Matth.18:19-20: ‘Verder zeg Ik u dat, als twee van u op de aarde iets, wat dan ook, eenstemmig verlangen, het hun ten deel zal vallen van Mijn Vader, Die in de hemelen is. Want waar twee of drie in Mijn Naam bijeengekomen zijn, daar ben Ik in hun midden.’ Alles wat wij in de Naam van Jezus vragen en gelovig begeren, zal Hij doen (zie Mark.11:24, Joh.14:13-14, Joh.16:23).

Na de gezamenlijke Bijbelstudie, met het noemen van verhelderende voorbeelden, zoals van Karin, werd Maarten voorbereid op het bevrijdend gebed in de Naam van Jezus. Hij ging zijn veilige positie in Jezus en de noodzaak van de keuze voor het leven steeds beter beseffen. Mijn meegekomen vriend gaf ons een goed voorbeeld door over de nieuwe eigenaar van een schip. De duivel is als de oude eigenaar, die vast zit in de kajuit en door het raampje de nieuwe stuurman probeert te misleiden. Hij doet alsof hij het ook nog voor het zeggen heeft en nog rechten heeft als vorige eigenaar van het schip. De nieuwe stuurman moet gewoon zijn eigendomspapieren voor het gezicht van de boze misleider houden. Jezus is de nieuwe eigenaar van het schip. Naar Hem moet de stuurman luisteren, en dan kan de duivel het zwijgen worden opgelegd.

Je moet goed blijven beseffen bij Wie je hoort

 en in welke positie Hij je heeft geplaatst

Tijdens het gezamenlijk gebed werd ik daarna innerlijk gedrongen om de zegen in de Naam van Jezus over Maarten uit te spreken. De kwade machten moesten uit hem verdwijnen! Hij heeft vervolgens zelf hardop uitgesproken en gebeden dat hij wilde leven! Daarna voelde hij zich bevrijd en sprak hij lofprijzingen tot God uit.

Nadat hij had uitgesproken dat hij wilde leven,

voelde hij zich bevrijd

In de Naam van Jezus gebeurden heerlijke zaken. We bemerkten Zijn aanwezigheid door de Heilige Geest. Door de Waarheid is de leugen uit het hart van hem verdreven. Daarom was het lezen van de Bijbelteksten belangrijk.

Door het snel verminderen van medicijnen en een teleurstelling kreeg hij nog een terugslag, maar daarna is het goed met hem gegaan. Op 1 januari 2012 zei hij tegen me via de telefoon dat hij geen dwanggedachten meer heeft, dat hij zich vrij voelde en voor het leven mocht blijven kiezen. Prijs de Heere voor Zijn wonderlijk handelen! De Naam van de Heere Jezus moet worden grootgemaakt!

 

Een eigen persoonlijk verslag

Maarten heeft er ook zelf een verslag over gemaakt. Hij heeft er een korte beschrijving van de voorgeschiedenis bij gegeven. Ik heb het bewerkt en aangepast, om er een nieuw geheel van te maken. Hieronder volgt het bewerkte verslag:

Mijn levensverhaal

Hoi allemaal,

Ik wil graag een stukje uit mijn leven met jullie delen.

Ik ben een man van 24 jaar. Ik kom uit een gezin van dertien kinderen. Ik kerkte in de gereformeerde gemeente in Nederland en leerde daar in de kerk dat het een uitzondering is als je tot geloof komt. Dat snapte ik niet, want ik dacht altijd dat God juist liefde was. Ik dacht op den duur dat het toch allemaal door God was bepaald, en dat ik maar af moest wachten.

Zo kwam de gedachte bij me: ik hoef niet te bidden, want als de Heere het wil, word ik toch wel bekeerd

Omdat we met zoveel kinderen thuis waren, was het erg druk, en soms te druk. Mijn vader en moeder hadden moeite om ons op te voeden, en te weinig tijd om ons persoonlijke liefde en aandacht te geven. Als broers en zussen hebben we elkaar opgevoed. Wanneer er iets was wat ik graag aan mijn ouders wilde vertellen, of als ik ergens mee zat, dan was het altijd: ‘zeur niet, ga door!’. Als we niet stil waren kreeg ik een pak slaag. De mishandeling in combinatie met ‘het geen liefde krijgen van ouders en familie’ zorgden ervoor dat ik bang werd voor mensen.

Ik kwam in de pubertijd en ontspoorde steeds meer in een wereld van drank, drugs, enz. Toen kwam ik een meisje tegen die ook erg veel had meegemaakt. Op den duur trouwden we. In het huwelijk ging het goed mis. Ik had van huis uit nooit geleerd om te praten. Ik kon niet met geld omgaan. Ik kon niet genieten van iets. Ik wist niet wat liefde was.

Zelfmoordgedachten

Ik had van mijn negende jaar al zelfmoordgedachten en had ook al een aantal pogingen gedaan. Mijn vrouw wist dat ik soms vreemd op bepaalde zaken kon reageren. Zij had zelf ook veel problematiek. We voelden elkaar niet aan en wisten allebei niet wat liefde was, wat ‘houden van’ inhield. Onze relatie ging op alle vlakken mis. Ze ging mij dwingen om haar wil te doen. Mijn huwelijk, waar ik dacht gelukkig te worden, werd een grote hel. Dus nog geen liefde!

Ik ging steeds meer vluchten in zelfmoordpogingen en zelfpijniging. Ik had ontdekt dat ‘het mezelf pijn doen’ de innerlijke pijn verzachte.

Door mezelf pijn te doen,

verzachte ik mijn innerlijke pijn

Ik werd door mijn vrouw psychisch gesloopt. We sliepen apart. Ik ging er aan onderdoor. Ze negeerde mij volkomen. Toen het te erg werd, deed ik een zelfmoordpoging. Ik werd toen opgenomen bij een crisisdienst van een inrichting. Mijn vrouw wilde geen contact meer. Ik deed weer een poging… en kwam in een isoleercel terecht. Toen ik uit de opname kwam, zijn we gescheiden.

Ik kwam in een isoleercel terecht

Ik zocht naar rust in mijn hoofd en naar liefde van de mensen om me heen. Als ik iemand ontmoette, werd dat zo’n krampachtige relatie (vanwege mijn angst voor afwijzing), dat deze persoon juist bij me wegging.

Het ging van kwaad tot erger

Ik werd zó verbitterd, en dacht: als er een God bestaat, dan zal hij dit toch niet toelaten? Ik zocht steeds meer naar rust in drugs (5 gram wiet per dag) en drank. Op het laatst dronk ik rond de veertig flesjes per dag.

Ik zocht steeds meer naar rust in drugs en drank, aanbad de duivel, was een atheïst en vloeker

Ik zocht rust, liefde en vrede, maar waar ik het ook zocht, ik vond het niet. Het was zo erg dat ik de duivel aanbad en niet meer naar de kerk ging. Ik was atheïst geworden en kon alleen maar vloeken, vloeken en nog eens vloeken!

Mijn broertje zag dat het misging met mij en heeft me meegenomen naar het schip waar hij op werkte. Ik was onrustig. Hij en de schipper gingen naar de kerk, maar ik ging niet mee. Ze bleven maar aandringen of ik een keer meeging. Uit respect voor hen ging ik een keer mee. Het deed niks met me. Ik sliep lekker in de kerk.

Bekering door het lezen van de Christenreis en de Bijbel

Toen bleven we een keer een weekend aan boord. Ik verveelde me en wilde naar de kroeg, maar mijn broertje vroeg of ik aan boord wilde blijven. Hij gaf me een boekje over de Christenreis (van Bunyan) te lezen. Ik begon erin te lezen, zag in hoe ik leefde en dat ik zo niet kon sterven. Ik zei het tegen de schipper en mijn broertje. Toen hebben we samen gebeden. Omdat ik geen Bijbel meer had, kreeg ik een Bijbel van mijn broertje.

Ik kon niet meer slapen en las toen ‘dag en nacht’ uit de Bijbel. Na een maand kwam ik in contact met een christen. Hij wees mij de weg naar Christus! Toen mocht ik mezelf overgeven aan de Heere. Althans, dat dacht ik toen! Ik las in mijn Bijbel en mijn geloof werd steeds belangrijker.

Verbittering

Ik kwam weer in contact met mijn ex-vrouw, die intussen ook tot geloof was gekomen. We zagen het allebei als Gods weg om weer te hertrouwen. Dit kwam onder meer tot ons vanuit 1 kor. 7. Zonder ervoor te bidden of het wel Gods wil en weg was, zijn we hertrouwd! Toen begon de ellende van vooraf aan. Mijn ex-vrouw was niet veranderd, maar nog precies dezelfde. Na een half jaar zijn we weer gescheiden. Ik werd verbitterd, maar mocht die gevoelens als kind van de Heere niet toelaten. Ik zag dat als zonde. Ik was bang dat de Heere mij zou afwijzen omdat ik verbitterd was.

Zodoende bleef ik maar in die verbitterdheid rondlopen; terwijl ik keihard werkte, om zo alles uit het verleden te kunnen vergeten. Ik geloofde toen al dat ik een kind van de Heere was, maar ik durfde niet volledig in de vergeving van mijn zonden te geloven. Iedere keer als er wat gebeurde in mijn leven, kwam heel het pakket aan pijn en verbittering uit mijn verleden weer boven. Toch wist en geloofde ik dat ik een kind van God was.

Een kind van de Heere met zelfmoordgedachten

Maar ik bleef die zelfmoordgedachten en -pogingen houden! Als ik dacht aan de dood, ging het in mijn hoofd zover dat ik ging denken: als ik zelfmoord pleeg, ben ik toch een kind van de Heere! Als ik me goed voelde, wist ik dat het niet bijbels was wat ik dacht. Het bleef maar op en neer gaan in mijn leven: aan de ene kant de redding van de Heere en aan de andere kant de duivel die me onrustig maakte.

Ik had vooral angst voor afwijzing

 en angst voor de duivel

Ik voelde me nergens meer veilig. Daardoor kwam er negatief gedrag, verbittering, angst en ongeloof. Ik was bang om uit de Bijbel te lezen en onrustig in mijn geest. Ik leefde voortdurend in angst en durfde niet meer te bidden, omdat ik bang was als ik dicht bij de Heere leefde, dat ik dan door de duivel aangevallen zou worden.

Crisis na de afspraak met de hulpverlener

Toen kwam ik in contact met een pastorale werker. Ik vertelde het door de telefoon en maakte een afspraak. Op de avond van de afspraak kreeg ik een aantal negatieve associaties vanuit het verleden. Ik ging mezelf steeds rotter voelen. Op den duur kwam er zoveel verbittering naar de Heere, dat ik het zicht op God kwijtraakte.

Ik kreeg geen rust meer en wilde alleen maar dood

Toen kwam het moment dat ik ging vloeken, ik kon niet meer stoppen met vloeken en had geen controle meer over mezelf. Ik werd gek en begon mezelf te wurgen.

Een broeder en zuster, die bij mij waren, zijn gaan bidden; maar als ze gingen bidden werd ik gek. Ze bleven maar bidden en bidden… toen werd ik iets rustiger. De pastorale werker was ondertussen aangekomen en heeft in de naam van Jezus de duivel bevolen weg te gaan. Toen kwam de rust en vrede.

Ik was daarna erg moe en had lichamelijk erg veel pijn vanwege zelfbeschadiging. Ik was er toen nog niet vanaf.

De geestelijke bevrijding

Ik heb toen met de pastorale werker een vervolgafspraak gemaakt, en ben naar hem toe gegaan. We waren samen met een andere broeder en zuster bij hem. We zijn begonnen met gebed en het lezen uit de Bijbel.

In het gebed mocht ik mezelf echt over geven aan de Heere. Ik ging toen pas inzien dat de Heere ook voor mij aan het kruis was gestorven. Ik zag het als een film in mijn hoofd voorbijkomen. Het werd zó persoonlijk!

Ik was bevrijd van mijn zonde,

maar ook van de pijn uit het verleden

Met het gebed en de zegen die door de pastorale werker uitgesproken kwam er rust in mij. De pijn en onrust in mijn geest was weg. Ik voelde zoveel blijdschap en vrede, en nog steeds. Het is niet meer terug gekomen! Ik ben bevrijd van alle pijn en moeite, onrust en angst. Het is weg.

Ik heb nooit gedacht dat het kon, maar ik mocht het meemaken. De Heere is ook voor mij gestorven. Hij heeft alles voor mij gedragen. De pijn en angst: alles heeft Hij voor mij gedragen! Het kan niet alleen voor mij, maar ook voor zoveel anderen. Er is genoeg kracht in het bloed voor alle gelovigen!

‘Want God heeft ons niet gegeven een geest van vreesachtigheid, maar van kracht en liefde en bezonnenheid’ (2 Tim.1:7)

AMEN.

 

Hoe het verder is gegaan in 2012

Uit latere ervaringen van Maarten in 2012 is gebleken dat er door geestelijke aanvallen nog pijn naar boven kan komen. Er zijn zwakke deurtjes die blijvend moeten worden bewaakt. Dan is er weer gebed nodig. Ik denk hierbij aan antwoord 127 van de Heidelbergse Catechismus. Daarin lezen we dat we vanuit onszelf zwak zijn. De duivel, de wereld en het eigen vlees blijven ons bevechten. Daarom wordt er verklaard bij de bede: ‘Leid ons niet in verzoeking, maar verlos ons van de boze: ‘Wil ons toch staande houden en sterken door de kracht van Uw Heilige Geest, opdat wij in deze geestelijke strijd niet onderliggen, maar altijd sterke weerstand doen, totdat wij eindelijk ten enenmale de overhand behouden.’ Dat kan dus in dit leven al worden bereikt (want in de hemel is er geen geestelijke strijd).

Steeds weer opnieuw moeten we de geestelijke wapenrusting van God aandoen, opdat wij stand kunnen houden in de sterkte van Zijn macht (zie Efeze 6:10-18).

Blijvende nazorg

Het is mij vooral door het contact met Maarten duidelijk geworden dat blijvende nazorg van groot belang is bij het bevrijdingspastoraat. Ik ervaar het als de bijzondere leiding van God dat wij bij elkaar zijn gebracht. We hebben al veel geleerd in de geestelijke strijd door persoonlijke ervaringen. We worden zodoende geoefend in de praktijk. In het strijdperk leren we veel van de strijd. In het heetst van de strijd leer je de tactieken van de vijand, en heb je de hulp en bescherming van God pas echt nodig.

We moeten het hierbij hebben van

de geestelijke instructies

en inspiraties van de Heilige Geest

We zien uit naar de leiding van God. We leren steeds meer te steunen op onze Helper in nood. We leren steeds meer te schuilen in de schaduw van de Almachtige, en op Hem te vertrouwen.

Gevolgen van een pijnlijk verleden

Zoals eerder genoemd, heeft Maarten een zeer pijnlijk verleden achter de rug. Op emotioneel gebied zijn er heel wat deurtjes bij hem ingetrapt. Door deze openingen zijn kwade geestelijke machten bij hem gaan infiltreren in de gedachten. Dat zijn geesten van angst en boosheid, die hem steeds weer proberen aan te klagen en te deprimeren. Zij blijven maar duwen tegen de verzwakte deurtjes. Ze grijpen iedere gelegenheid aan om binnen te kunnen komen.

Gevallen geesten zijn er als bloeddorstige roofdieren op uit om aan te vallen, te pijnigen en te vernietigen. Ze zijn als parasieten, virussen en bacteriën, die zich vestigen op beschadigde en verzwakte plaatsen, waar te weinig weerstand wordt geboden.

Psychische, lichamelijke en geestelijke problemen hebben eigenlijk altijd te maken met derving, gebrek en gemis. Bij mijn vriend zijn er ook blijvende psychische gebreken en zwakheden, waarvoor ook medicijnen worden gebruikt. Naast ADHD is er ook borderline, depressie en burn-out vastgesteld vanuit de seculiere psychiatrie. Het is wel de vraag of ze het geestelijk aspect wel juist kunnen bezien.

Men was bij de psychiatrie verrast over de opmerkelijke vooruitgang na de geestelijke bevrijding en begeleiding. Dit is het werk dat God aan zijn ziel heeft gedaan. Wij mogen daarbij helpen vanuit Zijn Woord.

God doet wonderen op het gebed

De Heilige Geest werkt in ons en stelt ons in de vrijheid van Jezus Christus. Deze vrijheid door de Waarheid moet ons steeds weer blijven vrijmaken bij elke gebondenheid en belasting die ons daarna weer kunnen overkomen.

Door de geestelijke bevrijding is er bij mijn vriend een heerlijke omslag gekomen. We moeten de zwakke gevoelspoortjes echter wel goed in de gaten blijven houden.

Samen moeten we waken en nuchter blijven

Gevolgen van het gebrek aan liefde

Maarten heeft vanaf zijn jongste kinderjaren een chronisch gebrek aan liefde gehad. Hij leefde in een sfeer van afwijzing en angst in zijn ouderlijk huis, tijdens latere contacten en in zijn huwelijk.

Hij heeft jaren van geestelijke, psychische

en lichamelijke mishandeling achter de rug

Vanuit een slaafse vrees zocht hij wanhopig de liefde te verdienen, die hij niet kreeg. Langdurige beschuldigingen kreeg hij te verduren: hij was volgens hen niet te vertrouwen en deed het niet goed. Hij kreeg zelfs geen kans om het goed te doen. Zo werd hij opgevoed tot hulpeloosheid, mocht hij niet zeuren, maar gewoon blijven doorgaan. Zodoende werd hij dwangmatig. Hij heeft zich op verschillende gebieden op een wanhopige wijze kapot gewerkt. Het was een oneerlijke strijd van machtswellustelingen die hun eigen frustraties op hem hebben botgevierd.

Het was een oneerlijke strijd

Door het vluchtgedrag voor angst en pijn en de verslavingen uit het verleden is mijn vriend Maarten nog kwetsbaar en verslavingsgevoelig. Hij moet dus ook letterlijk nuchter zien te blijven. Zijn zoeken naar waardering, vertrouwen, bevestiging en liefde kan ook weer buitensporig worden.

Het is nodig dat er steeds meer rust, balans

en structuur in zijn leven komt

Situaties waarin pijnlijke herinneringen, onzekerheid en stress een rol spelen, kunnen gevaarlijk zijn. Hiervoor is begeleiding en training nodig. Het is een leerproces. Alles bij elkaar genomen is er behoefte aan blijvende nazorg en herstelpastoraat.

Geestelijke bevrijding voor meer gebieden

Het is ook gebleken dat hij geestelijke bevrijding nodig heeft (gehad) op verschillende terreinen van zijn geestelijk leven. Na de genoemde bevrijdingen heeft ook een andere broeder met hem gesproken en gebeden. Dat gaf ook een heerlijk gevoel van bevrijding, zodat hij weer innerlijk leeg werd gemaakt van bepaalde frustraties en pijn.

In 2012 heeft hij zichzelf na een pijnlijke situatie weer verwond

Hij sneed zich met een mes in de hals. Dat gaf door ingrijpen van politie helaas onnodige commotie. We hebben hem toen opgevangen. Ik ben zijn persoonlijke buddy geworden, met toestemming van de christelijke hulpverlening. Hij hoort eigenlijk bij ons, en mag er zijn zoals onze andere kinderen. Hij is vanuit de opvang bij de hulpverlening op zichzelf gaan wonen, terwijl hij als vriend voortdurend met mijn vrouw en ik in contact is gebleven. (Na verloop van tijd is hij zelfs nog een aantal maanden bij ons in huis komen wonen.)

Een geest van misleiding

Bij het ernstige voorval van de verwonding kwam het uit dat hij ook werd geïnfiltreerd door een geest van misleiding. Hierdoor vertaalde hij omstandigheden en uitspraken van anderen niet goed. Het werd op een misleidende wijze op zijn verbeeldingsscherm geprojecteerd. Maarten nam deze demonische infiltraties over in zijn denken. Je maakt er dan door wantrouwen iets anders van dan wordt bedoeld. Iemand kan het goed bedoelen, maar het wordt dan anders opgevat.

Door een geest van misleiding

kunnen we het verkeerd opvatten

Je kunt dan gaan denken: ‘Zie je wel, ze houden niet van me’, of: ‘ze willen me weer kwetsen’. Het kan ook zijn: ‘Ze bellen me niet op, ze laten me dus in de steek.’ We hebben er samen over gesproken en voor gebeden. Deze geest moet worden ontdekt en worden verdreven uit ons denken.

Zo zie je maar dat er heel wat specifieke geesten zijn, individuen met een persoonlijkheid. We moeten waken bij de invalspoorten.

Het voordeel van een buddy

Het is goed dat geïnfiltreerde mensen een buddy hebben. Zodoende kunnen ze samen met een ander de wacht houden in de geestelijke wapenrusting. Omdat er weinig bescherming voor de rug is bij de genoemde wapenrusting in Efeze 6, is het van belang dat we rugdekking van een ander hebben in de strijd. Het is opmerkelijk dat het in de Bijbel nogal eens gaat over tweetallen, die samen optrekken in de dienst van de Heere. In Spr.4:9-10 wordt ons geleerd dat twee beter zijn dan één, ‘want als zij vallen, helpt de één zijn metgezel overeind’.

Maarten heeft geleerd om bij terugkerende problemen zo snel mogelijk contact met ons op te nemen. Dan kunnen we samen praten en bidden.

Op 31 oktober 2012 waren we samen naar een Stay Clean avond voor (ex-)alcoholisten geweest. Maarten had al een tijdje last van vermoeidheid. Hij was te lang en te hard doorgegaan, zodat er een terugslag kwam. Onderweg naar huis gaf hij aan dat hij niet goed kon omgaan met zijn gedachten over God de Vader. Dat kwam door zijn misvormde vaderbeeld naar zijn eigen vader toe.

Pijnlijke herinneringen

Door de oververmoeidheid had hij weer moeite met pijnlijke herinneringen. Dit ontstond nadat hij gedroomd had over de jaren ellende, vernederingen en kwellingen.

Hij raakte bezet met schuldgevoelens

Waarom had hij het dan ook niet anders aangepakt. Hij kreeg het steeds moeilijker onder al die zelfbeschuldigingen.

Maarten kon het zichzelf maar niet vergeven

Hij had zich  naar zijn ex-vrouw als een slaaf gedragen, om toch maar haar liefde te kunnen winnen. Zij gaf aan dat ze geen liefde voor hem had, en krenkte hem in haar afwijzing. Zij maakte op een afschuwelijke wijze misbruik van zijn gevoelens, Intussen moest hij haar op haar wenken bedienen, en voor haar werken totdat hij niet meer kon. Ze was er duidelijk op uit om hem geestelijk en psychisch kapot te maken. Zodoende raakte hij mismoedig en wanhopig. Daardoor raakte hij ook aan de drank. Zo ging het van kwaad tot erger.

Hij vertelde op die late avond deze negatieve herbelevingen en zelfbeschuldigingen weer aan mij. ‘Had ik maar, had ik toen maar anders gereageerd’… enzovoorts. Ik kon de negatieve denkspiraal bij hem niet keren.

Een geest van slavernij

In mijn Bijbel kwam ik toen terecht bij Galaten 4 en 5. Daarin gaar het over een wettisch geest van slavernij. Zinnebeeldig gaat het over Hagar, die kinderen voortbrengt voor de slavernij. (Zie Gal.4:21-31.) Mijn vriend was bezig vanuit een geest van slavernij om liefde te verdienen. De slavin en haar zoon moeten worden weggestuurd. Gelovigen zijn kinderen van de belofte, net zoals Izak. Mijn vriend was weer geïnfiltreerd door een geest van slavernij.

Je kunt worden geïnfiltreerd

 door een geest van slavernij

In Gal.5:1 worden we opgeroepen: ‘Sta dan vast in de vrijheid waarmee Christus ons vrijgemaakt heeft, en laat u niet weer met een juk van slavernij belasten.’ Gelovige, je bent tot vrijheid bevrijdt!

We moeten van de slavernij van  het verderf bevrijd worden, om te komen tot de vrijheid van de heerlijkheid van de kinderen van God (zie Rom.8:21). In Rom.8:15 wordt tot de gelovigen gezegd: ‘Want u hebt niet de geest van slavernij ontvangen, die opnieuw tot angst leidt, maar u hebt de Geest van aanneming tot kinderen ontvangen, door wie wij roepen: Abba, Vader!’ Hier gaat het over een geest van slavernij die wij zelf kunnen ontvangen. Dat is een slavernij aan de zonde, waardoor er opnieuw vrees in ons komt. Daaruit kunnen ook de zelfbeschuldigingen ontstaan. Daardoor hebben wij geen zicht op een liefdevolle, vergevende Vader in de hemel.

Beschuldigingen

Als onze aardse vader ons steeds heeft beschuldigd en veroordeeld, dan kunnen wij een verkeerd Godsbeeld krijgen. We doen het dan nooit goed (genoeg). We komen steeds weer te kort. We moeten steeds meer doen en presteren, terwijl er geen beloning tegenover staat. Dit leidt tot slavernij en vrees. De duivel is een wettische geest, die juridisch bezig is om aan te klagen, te beschuldigen en te veroordelen. Hij is immers van oudsher de aanklager van onze broeders (Openb.12:10). De Heere handelt in Zijn genade medisch met ons, om ons te helpen en te helen.

Ik heb Maarten onder meer voorgelezen Rom.8:33-34: ‘Wie zal beschuldigingen inbrengen tegen de uitverkorenen van God? God is het Die rechtvaardigt. Wie is het die verdoemt? Christus is het Die gestorven is, ja wat meer is, Die ook opgewekt is, Die ook aan de rechterhand van God is, Die ook voor ons pleit.’ Niets en niemand zal ons daarom ook kunnen scheiden van de liefde van God in Christus Jezus, onze Heere (vers 39).

Maarten vond daarna via de verwijstekst Jes.50:8-10, waarin we onder meer lezen: ‘Hij is nabij Die mij rechtvaardigt. Wie zal met Mij een rechtszaak voeren?’ (…) Wie is het die Mij schuldig verklaart?’ In Jezus Christus worden we vrijgesproken. Daarom mogen we in duisternissen vertrouwen op de Naam van de HEERE en steunen op onze God (zie vers 10).

Bevrijding

We hebben samen de geest van slavernij in onze gebeden mogen wegjagen in de Naam van Jezus, waarbij Maarten weer bevrijding mocht ervaren. Het is geestelijke leiding als je de vijand herkent. Het is genade als we worden bevrijd.

Hij werd weer leeggemaakt van de pijnlijke herinneringen

en zelfbeschuldigingen.

Zo mocht hij innerlijk weer ‘zo licht als een veertje’ zijn. Als we het Woord en onze positie gaan begrijpen, kan er door genade op het gebed bevrijding volgen. We moeten dus leren om samen te waken bij de zwakkere poortjes.

In zijn gebed kreeg mijn vriend weer een goed zicht op zijn hemelse Vader. Hij mocht zich weer vol vertrouwen verbinden aan zijn Koning en Bevrijder. Biddend en dankend gaf hij alles weer uit handen, terwijl hij zich overgaf aan de zorg en leiding van de Heere.

Hoe kunnen wij geestelijk vrucht dragen?

Maarten wil graag in vrijheid leven en ook geestelijk vrucht dragen tot eer van God. Jezus leert ons in Joh.15:4: ‘Blijf in Mij, en Ik in u. Zoals de rank geen vrucht kan dragen uit zichzelf, als zij niet in de wijnstok blijft, zo ook u niet, als u niet in Mij blijft. Ik ben de Wijnstok, u de ranken; wie in Mij blijft, en Ik in hem, die draagt veel vrucht, want zonder Mij kunt u niets doen.’

Jezus spoort ons aan in Joh.15:8: ‘Hierin wordt mijn Vader verheerlijkt, dat u veel vrucht draagt en Mijn discipelen bent.’ Daardoor zullen wij ook voortdurend vernieuwende kracht ontvangen.

Vernieuwing van kracht

Omdat wij ook een geest van zwakheid kunnen hebben, en weer kracht nodig hebben, dacht ik aan Jes.40:30-31. We lezen daar: ‘Jongeren zullen moe en afgemat worden, jonge mannen zullen zeker struikelen; maar wie de HEERE verwachten, zullen hun kracht vernieuwen, zij zullen hun vleugels uitslaan als arenden, zij zullen snel lopen en niet afgemat worden, zij zullen lopen en niet moe worden.’

Maarten gaf aan dat hij op die dag eerst door een vriend was bemoedigd uit dit tekstgedeelte en daarna het ook nog las in zijn dagboek. Zo mogen we dankbaar op de HEERE zien, waarvan wordt gezegd in Jes.40:29: ‘Hij geeft de vermoeide kracht en vermeerdert de sterkte van wie geen krachten heeft.’

We zien ook dat het goed is dat we als buddy’s samengaan

en samen bidden

Want als er één valt, kan de ander hem overeind helpen

   (Lees Spreuken 4:9-10)

We lezen in antwoord 127 van de Heidelbergse Catechismus immers dat we vanuit onszelf zwak zijn. De duivel, de wereld en het eigen vlees blijven ons bevechten. Daarom wordt er verklaard bij de bede: ‘Leid ons niet in verzoeking, maar verlos ons van de boze: ‘Wil ons toch staande houden en sterken door de kracht van Uw Heilige Geest, opdat wij in deze geestelijke strijd niet onderliggen, maar altijd sterke weerstand doen, totdat wij eindelijk ten enenmale de overhand behouden.’

Wij kunnen slechts staande blijven en overwinnen

door de Overwinnaar Jezus Christus

Overwin door de Overwinnaar

Je kunt lezen in Psalm 91 hoe de angst kan worden overwonnen, hoe de hoop op God kan worden versterkt, hoe het vertrouwen in Hem kan groeien. We zien dan ook in hoeveel sterker onze Koning Jezus Christus is dan Zijn tegenstander satan. Hij is de blijvende Overwinnaar. Daarbij zijn ook de hulpvaardige engelen machtiger dan de boosaardige en angstige demonen.

De gelovigen hebben ook de autoriteit in Hem ontvangen om de kwade geesten te schelden en in Zijn Naam weg te jagen. Als het nodig is behoren we behoren dat in ons leven en bij de andere gelovigen te doen. Door blijvende instructie en inspiratie van de Heilige Geest ontvangen wij hierin steeds meer duidelijkheid. Daarom verlangen we naar meer geestelijk licht en praktische kennis van de geestelijke wereld en de principes van de geestelijke strijd. Op dit gebied moeten we nederige en afhankelijke leerlingen en volgelingen van Jezus blijven. God keert Zich tegen de hoogmoedige mensen, maar de nederige gelovigen geeft Hij genade (zie 1 Petr.5:5).

Zijn we nederig en afhankelijk?

We moeten al onze zorgen op Hem werpen, en weten dat Hij voor ons zorgt. Tegenover de satanische aanvallen behoren wij nuchter en waakzaam te zijn.

In 1 Petr.5:9 worden we opgeroepen in onze strijd tegen de brullende leeuw: ‘Bied weerstand aan hem, vast in het geloof.’ (Zie verder 1 Petr.5:5-9.)

Laat je niet bang maken

Een brullende leeuw is een bang makende leeuw. In Afrika gebeurt het dat een indrukwekkende mannetjesleeuw door zijn angstaanjagende brullen de zebra’s uiteenjaagt, zodat ze vluchten naar de verblijfplaatsen van de leeuwinnen die in het hoge gras liggen verscholen. Daar worden de arme dieren overvallen en overrompeld. Op deze wijze gaan de kwade machten in de geestelijke wereld ook te werk. Ze misleiden ons in onze gedachten. Ze jagen ons in hun hinderlagen.

Geesten van angst, onzekerheid en verwarring overvallen ons op onze zwakke en onbewaakte momenten

Daarom moeten wij hun tactieken kennen en de principes van de geestelijke strijd ontdekken.

Je bent veilig in de schuilplaats van God

Tijdens een jongerenkamp was ik in gesprek met een groepje jongere pubers. Het ging over de geestelijke strijd en de angst die werd ervaren. In het kleine kamertje waren een aantal dakraampjes. Achter zulke raampjes kunnen in de schemering angstige schaduwen voorbijgaan. Dit voorbeeld werd gebruikt.

Je kunt er voor je gevoel bang van worden. Maar als je goed nadenkt, moet je weten dat deze schaduwen buiten zijn. Als je geen raam opendoet, komen ze dus niet binnen. Eigenlijk is er dus niets aan de hand. Je bent veilig genoeg in de kamer. Zo is het ook als je beseft dat je veilig bent in de beschermende schuilplaats van de Allerhoogste. Je hoeft dan geen kwaad te vrezen.

Je moet je veilig weten in de hoede van God

Gelovige, besef dat je positie veilig is; laat je daarom niet bang maken! Lees Ps.91 maar eens goed door. We lezen al in het eerste vers: ‘Wie in de schuilplaats van de Allerhoogste is gezeten, zal overnachten in de schaduw van de Almachtige. Ik zeg tegen de HEERE: Mijn toevlucht en mijn burcht, mijn God, op Wie ik vertrouw.’

Als je door het geloof in de kamer van God bent, doe dan niet het raam van de angst open. Het is nergens voor nodig dat je de angst binnenlaat in de veilige schuilplaats van God. Besef je veilige positie en weet: ‘Want U, HEERE, bent mijn toevlucht. De Allerhoogste hebt u tot uw woning gemaakt Geen onheil zal u overkomen, geen plaag zal uw tent naderen’ (Ps.91:9-10). Je tent is veilig genoeg.

De engelen zullen je dan beschermen en bewaren

De brullende leeuw en loerende leeuwinnen zullen je geen kwaad kunnen doen. Je zult ze zelfs kunnen overwinnen, zoals wordt beloofd in Ps.91:13: ‘Op de felle leeuw en de adder zult u trappen, u zult de jonge leeuw en de slang vertrappen.’

We kunnen ons afvragen met de woorden van Rom.8:31:

‘Wat zullen wij dan over deze dingen zeggen?

Als God voor ons is, wie zal tegen ons zijn?’

Gelovige, lees maar eens voor jezelf Rom.8:31-39, en verwonder je over de veilige positie waarin God ons heeft geplaatst.

In vers 37 lezen we:

‘Maar in dit alles zijn wij meer dan overwinnaars door Hem Die ons heeft liefgehad.’

Comments are closed.